-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47939 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا در قرآن در مورد نيروي مانيه تيسم يا همان روح بخاري سخني به ميان آمده است؟ لطفاً دربارة اين نيروي انساني كمي توضيح دهيد و منابعي در اين موضوع معرفي نماييد؟

مانيه تيسم يا مغناطيس، قوة جاذبة بدن انسان است.

مغناطيس انساني، نيرويي است كه در بدن انسان و برخي حيوانات كه اصل و ذات آن ناپيدا است، امّا به واسطة آثار و خاصيتهايي كه دارد به وجود آن پي بردهاند.

دانشمندان از دير زمان دريافته بودند كه سياله مغناطيسي خاصي در انسان وجود دارد كه با استفاده از تكنيكهاي خاصي، با آن ميتواند در افراد ديگر اثر بگذارد. در آغاز، وجود چنين نيرويي در مشرق زمين كشف شده بود و براي درمان اعصاب و بي اشتهايي از آن استفاده ميكردند، امّا چندان شكل عمومي نداشت، تا اين كه يك پزشك اتريشي در اواخر قرن هيجده ميلادي (1775) آن را به صورت كشف علمي مطرح ساخت و گفت: در وجود انسان نيروي سيال مخصوصي وجود دارد كه ميتوان براي درمان بعضي از بيماران از آن استفاده كرد، تا اين كه يكي از شاگردان او به روش استاد آشنا شد و براي درمان بيماران از اين نيروي مرموز بدن خود استفاده كرد و به اصطلاح اين امواج مغناطيسي مخصوص را به بدن بيمار روانه ميساخت. يك روز هنگامي كه مشغول درمان يك روستايي بود، ناگهان با نهايت تعجب ديد او به خواب فرو رفت، او ازاين جريان سخت متوحش و دست پاچه شد و خواست او را بيدار كند او را صدا زد برخيز، برخيز، در اين هنگام با صحنة عجيبتري روبرو شد، بيمار در حالي كه هنوز در خواب بود از جا برخاست و شروع به راه رفتن كرد، او با تعجب و وحشت گفت: بايست، ايستاد. كم كم فهميد كه بيمار در حالي شبيه به خواب فرو رفته كه با خوابهاي معمولي بسيار فرق دارد. او دراين حال صداي خواب كننده را ميشنود و هر چه به او دستور داده شود، انجام ميدهد. بالأخره هر طور بود او را بيدار و به حال عادي برگرداند و به اين ترتيب موضوع خواب مغناطيسي، دست كم در آن محيط كشف شد و معلوم گرديد كه از طريق مانيه تيسم (سياله مغناطيسي) ميتوان به هيپنوتيسم (خواب مغناطيسي) دست يافت. با ادامة تحقيق در اين زمينه آشكار شد كه نگاههاي طولاني به يك نقطة نيمه روشن توأم با تلقينهاي پي در پي به ضميمه استفاده از سيالة مزبور، براي خواب كردن افرادي كه آمادگي دارند، كافي است و با اين سه عامل ميتوان افراد را به خواب مغناطيسي فرو برد.

مسألة مهم اين جا بود كه عامل (خواب كننده ديگري) ميتوانست جانشين اراده و تصميم معمول (خواب رونده) گردد و معمول را به تمام معنا تسليم اراده خود كند و هر دستوري به او بدهد بي چون و چرا اجرا كند.

روح بخاري همان مانيه تيسم نيست. در تعريف روح بخاري گفتهاند: روح بخاري، جسم حارّ لطيفي است كه از لطايف اخلاط اربعه حادث ميشود و بدن قشر و غلاف آن است و حامل قواي حيوان و نبات است و منبع آن قلب صنوبري شكل است. روح بخاري را روح غريزي و روح طبي هم گفتهاند.

روح بخاري در همه انسانها هست، ولي نيروي مانيه تيسم اين گونه نيست; پس اين دو يك چيز نيستند.

در قرآن كريم، اصل مسأله روح و خواب مطرح شده است. (اسرأ،85; زمر،42; انعام،60) ولي مسأله مانيه تيسم، هيپنوتيزم و روح نباتي در ظواهر آيات قرآن به چشم نميخورد.

براي توضيح بيشتر مانيهتيسم بايدبه كتابهايي كه دربارة هيپنوتيسم نگارش شده، مراجعه نماييد.( ر.ك: محمد باقر سعيدي روشن، معجزهشناسي، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، ص 20 / سيد جعفر سجادي، فرهنگ اصطلاحات فلسفي ملا صدرا، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ص 247ـ249 / فرهنگ معين، ج 2، ص 1684 / لغت نامه دهخدا، كلمة روح حيواني و مانيه تيسم. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.